I måndags minskade den nordliga vinden och vred mot ost. Vi hade legat ett antal dagar på norra Guadeloupe vid byn Deshaies (ska tydligen uttalas de-hä eller daj-haj). Vi passade på att ta bussen in till Point-à-Pitre, öns största stad. Förra året kändes den bara stökig men denna gång mer spännande och trevlig. Troligtvis är det vi och inte staden som ändrat sig.
Seglingen, de 46 NM upp till Antigua tog 12 timmar alltså 3,8 knop i genomsnitt vilket är långsammare än de flesta andra. Allt oftare har vi börjat fundera på om vi inte skulle behöva en större genua. Vårt storsegel är också litet men då båten ofta är lovgirig och seglar bättre när vi tagit ett eller två rev i storen så är det nog i första hand förseglet som ska ökas.
Redan i somras fick vi en reva strax innanför storseglets akterlik (bakkant). Vi lämnade in seglet till Turbulence segelmakeri på Grenada, där de skarvade in en remsa på 1,5 meter. Nu har vi fått tre nya revor ovanför lagningen. Våra tejpningar funkar bara hjälpligt så nu har vi lämnat in seglet på ett loft i Nelson’s Dockyard, English Harbour. Loftet ligger i en av de gamla byggnaderna från 1700-talet.
För att ta ner seglet behövde vi också ta ner stackpacken, alltså segelskyddet. På den finns ett sex meter långt blixtlås som måste bytas. Det jobbet gör vi själva, blixtlåset köpte vi i segelmakeriet.
För att få tag på bland annat stark sytråd tog vi igår bussen in till huvudstaden St John’s. 10 kronor för 15 km resa, ingen väntetid, lite fräschare fordon än på t ex Grenada (och inga oanständiga samtal som ni kan se på bilden nedan!).
Här fick vi flera tips på turistbyrån nere i hamnen trots att ett kryssningsskepp just anlänt och horder av bleka amerikaner vällde i land. Tyvärr hade ingen av affärerna annat än vanlig sytråd så efter en jättegod lunch (red snapper och getostsallad) gick vi norrut genom stan för att hitta den nya stora mataffären. Längs vägen låg en liten färgaffär som också sålde båtprylar. De hade heller igen tråd men satte igång att ringa runt. Efter cirka tio samtal utan napp tipsade de oss om en liten tapetserarverkstad i närheten. Vi köpte några små penslar som tack och dom kommer ju till användning senare.
Naomi’s Upholstery Shop hittade vi och Naomi hade en jätterulle med stark tråd i sin symaskin. Hon vindade upp så mycket vi behövde på en tomspole och sålde till oss för ECD 5 alltså cirka 15 kronor.
Efter att ha handlat lite matvaror som varit svårt att få tag på tidigare tog vi bussen hem igen. Vi hann precis hem till middag hos Jan och Rose-Marie på Splendid – gott och trevligt.
Falmouth Harbour är ett så kallat hurrican hole, vilket innebär att viken skyddas av ett rev och stränderna kantas av mangrove. Efter en period av ankring i öppna vikar där svallen letar sig in är det ovant men ganska behagligt med en så lugn plats. Faktiskt kändes det lite konstigt, framförallt den första natten, då det heller inte blåste någonting. Bostaden stod helt still och inne var det alldeles tyst, nästan spöklikt. Det negativa med en skyddad vik är att vattnet inte byts ut lika fort. Det är grumligt och förmodligen ganska förorenat eftersom det är många båtar för ankar här inne och också jord och annat som följer med regnvattnet från land. Men vattnet är fullt av liv och det fiskas mycket här inne, lokala fikare kastar sina nät, pelikaner störtdyker och igår simmade en delfin ett par meter ifrån Elin Alida.
Har ni föresten sett att vi börjat twittra? Våra tweets (alltså korta texter och ibland länkar) kan man läsa nere till höger här på bloggen och via olika twitterprogram.
Genom att följa oss på twitter eller RSS ser du också direkt när vi lagt ut ett nytt inlägg. Längst upp på sidan framför båten finns det två knappar för Twitter och RSS.
- Point-à-Pitre
- Snabbtorkning
- Elin Alida i gryningen
- Splendid i gryningen
- Falcons fribord
- http://www.symaltesefalcon.com
- Mega Yachts
- Segelloftet
- Buss utan bus
- Typiskt fruktstånd
- Här är det
- Verkstaden
- Gammalt blixtlås
- Nytt blixtlås
Så trevligt med ett rejält båtrelaterat inlägg i en seglarblogg! Det har varit lite si och så med det i många bloggar och forum ett tag. (Kanske var det Marias inlägg som inspirerade. Tack för det, Maria! Och så vitt jag kan bedöma krävs det en större portion mod att ge sig på att byta däck på en gammal träbåt än att skvalpa omkring i Västindien med för små segel. Jag önskar er verkligen lycka till!)
Tolka det absolut inte som kritik mot era trevliga skildringar och illustrationer av skogspromenader och grönsaker. Jag har nog bara abstinensbesvär, för det mest båtrelaterade jag har gjort på ett halvår är att skaka snön av presseningen två gånger och slagit om en strömställare. Orkade inte ens gå på båtmässan. Som straff blev det snöstorm igen i stället för vår.
Nu fick jag nästan lust att utrusta båten med symaskin, för det ser så himla trevlig ut. Att sy fast sex meter blixtlås på ett ganska fransigt segelkapell ser ut som en utmaning. Särskilt som det väl var ett tag sen ni övade på gästflaggor. Då borde väl jag klara att tota ihop min spray hood, som jag har skjutit på i ett par år.
Hade förresten inte segelmakaren lite stark tråd till salu? Det ser förstås rätt trångt ut, så dom har kanske inte plats.
A propås otillräcklig båtfart så vill jag bara påminna om att ni har semester. Och snart börjar det nog blåsa igen.
Får ni tag i tillräckligt med semlor?
Hälsningar
Michael
@Michael
Tydligen var vi inte helt ute och cyklade när vi inför vårt förra inlägg (seglarblogg eller vandringsguide) började känna att det kanske var dags att fokusera lite mer på själva seglandet. Vi får väl se vartåt det här leder nu när den riktiga seglingssäsongen närmar sig.
Redan att segelmakaren sålde blixtlåset till oss var överraskande, även en hobbyekonom kan väl räkna ut att om man håller kunderna med tråd och annat som kan behövas är väl risken att den egna verksamheten blir lidande.
Hoppas våren snart infinner sig där över så att du också kan börja se till din båt.
Någon semelsäsong verkar det inte finnas på den här kontinenten men det går ganska bra ändå.