Saint-Pierre blev helt ödelagt av ett vulkanutbrott den 8 maj 1902. Endast en person som satt i en fängelsehåla ska ha överlevt (men den har vi hört om en by på en grekisk ö också). Fast kanske är det sant för det finns ruiner, bland annat ett fängelse att besöka – lite av ett karibiskt Pompeji. Många hus i den uppbyggda staden är byggda på de gamla ruinerna. När vi kommer tillbaka till jollen har vinden vänt och den har blåst in under bryggan och en av de helt nya årorna är avbruten.
Nästa etapp upp till norra delen av Dominica är drygt 50 NM så vi sticker redan klockan sju på morgonen för att hinna fram i dagsljus. Som vanligt blir det riktigt bra segling mellan öarna men vindvridningar vid öarnas uddar.
Vi går till Prince Ruperts Bay vid staden Portsmouth på norra Dominica.
Ön har flera gånger drabbats hårt av orkaner och det ligger rester av ett antal fartygsvrak längs stranden mitt i staden. Några av dessa är kvar från 1979 då en orkan skadade ön svårt bara ett år efter att landet blivit självständigt.
Ön är den grönaste vi besökt och här regnar det varje dag under vårt besök.
Dominica är det minsta och fattigaste landet vi besökt. Husen i staden är i riktigt dåligt skick, och vi ser inga lyxiga hotell här. Men man verkar satsa mer på turism i mindre skala och inser värdet av miljön och naturen som är den minst exploaterade i Caribien.
På söndagskvällen deltar vi i en BBQ med steelpansmusik som hålls varje vecka och där överskottet sägs gå till att bekosta bevakning av viken och underhåll av bojar. Både enligt vår pilotbok och Hans och Anneke från holländska båten ZWIT som tipsat oss om BBQ:n har mycket hänt har de senaste åren. De som jobbar med turisterna har gått ihop och samarbetar nu. De ordnar utflykter och fixar det mesta folk behöver hjälp med. Vi deltar i en roddtur längs Indian River, en av öns 365 floder och den enda som är farbar. Eddison, vår guide berättar djur, natur och om livet på ön.
Förutom turen på floden skulle vi gärna besökt regnskogen med sina vattenfall och de kokade sjöarna mm men viken är blåsig och andra dagen kommer en vindby som är så kraftig att vår vindgenerator blåser sönder! Den varvar upp så snabbt att ett kugghjul går sönder. Därför seglar vi vidare norrut mot Guadeloupe där vi hoppas att en reservdel ska anlända från England i början på nästa vecka.
Innan vi seglar vidare hinner vi dock bjuda över Hans och Anneke samt Urban, Sanna, Robert på hemgjorda bananchips och en sundowner. De ska segla hem båten Matilda åt en annan svensk.
Första etappen, 22 NM, blir till ögruppen Iles des Saintes söder om huvudön. Nu är det lördag morgon och vi ligger helt omslutna av höga toppiga öar som är mycket torrare än Dominica bara några timmar söderut.
Har ni föresten sett att vi uppdaterat de fasta texterna längst upp på sidan och att man nu kan läsa bloggen på drygt 50 språk via Google Översätt.
Ser att den engelskspråkiga varianten öppnar det mer filosofiska, existensiella rummet, ett liknande tema jag och Michael var inne på tidigare.
If the boat
If the trip
Plötsligt rämnar himlavalvet och man vet inte vad man skall tro längre….
Enligt http://www.marinetraffic.com är den enda båten invid Iles des Saintes en viss Sea Cloud, eller det kanske seglas under falsk flagg ?
Själv kunde jag idag konstatera att isen smält så pass att jag kunde hugga loss Pjotr och lyckades navigera mellan isflaken de 200 metrarna över till ön med sommar(!)-villan. Så har vi det här i Östersjön.
/Steineck
Jag tar tillbaka tidigare insinuationer om att ni skulle välja destination efter hur enkelt det är att tillverka gästflaggor. Den som seglar till Dominica måste inte bara behärska hantverket (stygnen i fållen är nog dom snyggaste jag har sett) utan också kunna rita papegojor. Det är bra. För nu vet jag att ni inte är hänvisade till nationer med enkla flaggor, utan kan segla dit ni vill. Eller behöver, för att skaffa nya kugghjul eller undvika orkaner.
I dagarna är det väl precis ett år sen jag vinkade av er i Pampas. Tänker ni fira det? Tur att ni kom iväg då, för i år är nog isen mer svårforcerad.
Michael
Ja visst ska vi fira! Vi har fortfarande kvar champagne som vi fick vid avseglarfesten och så har vi hittat en liten burk svart kaviar i ett hörn av kylboxen till ägghalvorna nu i påsk!
Vänner!
upplever den galna vilda Stilla Veckan i Sevilla,där nu Isis ligger på land efter en inspirerande vinter, tre månader i fadons Lisboa! , med manus och liv i segelsäcken jag nu tar med mig hem till Sverige för en period, med oklar längd.
Kolla gärna de filmer made in Lisboa som ligger på Myspace, sök på Alemo Simonsson, så hittar ni dem!
Lev väl!
Per
SY Isis
Inser att vi missat mer i påsk än som framgick i sms! Kör nu med en kommunikativ ångvältsmodell för att få kontakt med er; ja, vi har fått era sms (iallafall en del), vi har svarat och dessutom skickat egna för att få till en date, så nu har vi mailat och klampat in i er blogg för att ge oss tillkänna!
Vi har nu seglat tillbaka till St Lucia för att plocka upp stora dottern, tisdag seglar vi uppåt mot Antigua igen. Ska ni dit eller har ni fastnat på vägen i Guadeloupe? Misstänker att vi får vrida ur kaviarburk och skumpaflaska när vi syns igen:-)
Glad påsk på er!!!!
Hej hej. Tack för senast. Vi ligger i lagunen på S:t martin och bunkrar för överresan. Vi lämnar Karibien om ett par dagar! Skall bli kul att komma iväg. Nästa anhalt Horta!
Ha det finfint! Hälsningar besättningen på Matida.
Men Mats detta var väl på Martinique där vi är just nu på plats och 2 personer överlevde 29933 dog 1902 allt enl. Doyle. Lycka till i Falmoth harbour vi spenderade 4 veckor på Antigua och tycket det var mycket trevligt. Spec. rekomenderar jag en busstur till St John (3,5 EC) den staden gillade vi mycket!
Ja visst ligger St Pierre på norra Martinique! Det verkar ha fallit bort någon rad men början av det inlägget handlar om Martinique sedan seglade vi vidare mot Dominica. Håller med om att St John är en trevlig stad och med en jättebra bokhandel. I nästa inlägg kommer mer om Antigua och bilder från St John bl a på den fantastiska skulpturen över landets store man VC Bird.