Måndag morgon den 9 maj klockan sju kom vi iväg. På väg ut ur viken vinkade vi till Unicorn och fick hälsningar från Lorna, Pallawan och Balder över radion.

Vi passade också på att ta farväl av övriga båtar via VHF-nätet på morgonen. Vid halv nio är vi ute ur viken och sätter segel. Efter ett slag på andra sidan sundet nära Anguilla och ett på Saint Martins östsida vid ön Tintamarre kan vi segla norrut, ut på öppet hav.

Sedan tidigare seglingar har vi lärt oss att så snabbt som möjligt försöka komma igång med våra vakter. För att få längre sammanhängande frivakter provar vi med de klasiska vakterna:

12-16                      middagsvakten

16-18                      första plattvakten

18-20                      andra plattvakten

20-24                      första vakten

00-04                      hundvakten

04-08                      dagvakten

08-12                      förmiddagsvakten

Detta system gör att vi byter vakter med varandra varje dag. Kanske är fyra timmar för länge, ffa om vi får dåligt väder, men vi börjar så här.

Vid niotiden försvinner AIS-signalen från plottern, men kommer tillbaka senare under dagen. Trist att inte kunna lita på AIS:en trots att vi nu bytt alla delar i systemet.

Dagen lunch är sallad på bland annat avokado och tomat som fått en extra smakbrytning med vipporna från en fänkål. Till det stekta brödkrutonger från gammal baguette.

Vinden är svag från nordost till ost med bara lite sjö så vi seglar i tre fyra knop mot norr. Det känns härligt att vara på väg!

På eftermiddagen tappar GPS:en positionen men funkar igen efter en omstart.

Till middag äter vi burgundisk köttgryta som vi lagat i förväg.

Vid midnatt minskar vinden och vår fart går ner till runt två knop men vi seglar på och när solen går upp får vi lite mer vind.

En lastbåt på väg mot Kroatien passerar 1,5 NM framför oss – nu funkar AIS:en igen!

Första dygnet har vi gjort 70 NM

Position 19° 05’N 62°50’V

Dag 2, tisdag den 10 maj

När solen går upp har land försvunnit och vi är på den stora blå pannkakan och det känns bara bra. Några hinkar friskt havsvatten över huvudet gör att vi piggnar till. Klockan nio lyssnar vi på det skandinaviska nätet för båtar mot Azorerna som Rose-Marie på Balder håller i. Vi har en världsradio så vi kan lyssna men inte prata/delta. Atinello från Trosa som gick i lördags ligger ca 150 NM norr om oss.

Vid niotiden har vinden nästan helt tagit slut så vi startar motorn och kör på ekonomifart ca 1 300 varv vilket ger drygt fyra knop.

Under dagen ser vi två segelbåtar och ett par lastfartyg. Inte mycket händer. Resten av gårdagens gryta drygas ut med morötter, potatis och blekselleri till lunch och till middag grekisk sallad. Grönsakerna mognar (för) fort i värmen så nu blir det att äta färsk mat innan den förstörs.

Halvklar himmel under natten med en del stjärnor men disigt närmare vattnet så horisonten var inte så tydlig som första natten.

På morgonen är havet helt blankt, dyningarna är bara som långa trötta suckar. Små tussar av sjögräs börjar dyka upp – från Sargassohavet?

Andra dygnet gör vi 101 NM, totalt 171 NM

Position 20° 28’N 62°13’V

Dag 3, onsdag den 11 maj

Enligt grib-filerna vi laddade ner före avresan borde vi få vind vid 22° N. Vi hör Atinello på radion vid åttatiden de har nu hunnit till 22° 27′ och har fått SSV vind 16-20 knop – dit ska vi också!

Dagen rullar på under motorgång. Till lunch två sallader; en tomat och avokadosallad och en med morötter, vitkål.

I går tog vi flera solhöjder som vi försöker beräkna med ett program vi laddat ner till iPoden men fattar inte riktigt hur det funkar. Får ta fram läroboken och läsa på.

Middag: Gratäng på potais, morötter och christophine med torkad korv och salladsrest från lunchen. Till dessert creme caramel.

Tycker ni att vi skriver för mycket om vad vi äter? Av dygnets 24 timmar har vi vakt 12 timmar var. Sju-åtta timmar går till att sova eller vila. Varje vaktbyte tar en liten stund. Då återstår cirka tre timmar som mest ägnas åt matlagning (när båten rullar måste man ta fram en ingrediens i taget och ofta jaga potatisar och lökar på rymmen längs durken). Den lilla tid som blir över går åt till att äta maten och skriva om det – så fritt är livet här ute på havet…

Strax innan solnedgången provade vi att segla men efter en stund stod seglen bara och slog så motorn startades igen.

Lugn natt. En båt utan AIS rundade oss på ett par sjömils avstånd strax före gryningen.

Tredje dygnet gör vi 97 NM, totalt 268 NM

Position 21° 58’N 61°49’V

Dag 4, torsdag den 12 maj

Börjar segla strax före klockan sex på morgonen. Med straffad stor och rakt nordlig kurs funkar det att segla men bara i ca 3 knop. Vinden är V-S ca 5-10 knop.

Ringer in den första rapporten till Christers telefonsvarare och försöker ringa Anna E men kommer inte fram.

Långsam men behaglig segling. Får tag på Anna E och rapporterar om seglingen och vädret.

Till lunch soppa på potatis, purjo och slokande morötter. Brödkrutonger och baconströssel och en toppning av feta och ricotaostcremé med valnötter.

Det är inte mycket att hålla reda på här ute, trots det missade vi idag det skandinaviska nätet.

Kokosmjölksgryta med sojakött och grönsaker till middag.

Fjärde dygnet gör vi 75 NM, totalt 343 NM

Position22° 52’N 61°20’V

Dag 5, fredag den 13 maj

Idag var vi båda lite låga. Ingela kände av sjösjuka (sätter på ett nytt sjösjukeplåster men det tar några timmar innan det börjar verka) och Mats har huvudvärk. Seglingen var bra men som så ofta lite långsam.

Nästan alla vakter tillbringar vi uppkrupna i hörnet på sittbrunnen under sprayhooden. Vindrodret styr helt fantastiskt bra. Det följer med i varje liten vindvridning på ett sätt som vi aldrig skulle klara själva, inte ens för en kortare stund. Enda gångerna vi kopplar ur vindrodret är när vi i ett kraftigt squall vill falla av rejält och bara åka med för att skona segel mm samt när vi går för motor – men då låter vi ju autopiloten styra. Vårt jobb är att hålla utkik efter andra båtar via AIS, radar och i verkligheten. Vi har också på dagtid sett några bojar och fiskemarkeringar som slitit sig och driver omkring och lite annat skräp, vad vi passerar på natten märker vi inget av så länge vi inte kör rakt på det – något vi helt låter bli att tänka på. På radarn ser vi också squalls. Ibland hinner vi smita undan, i alla fall ändra vår kurs för att minska tiden inne i regnet och blåsten, och kan vi inte det är det ändå bättre att veta vad som är på gång.

Lunch bondomelett med mycket färskt grönt. Middag pasta med pesto och tomatsallad. Starkt månsken större delen av natten.

Femte dygnet gör vi 97 NM, totalt 440 NM

Position 24° 14’N 61°17’V

Dag 6, lördag den 14 maj

Vi känner oss piggare idag. Vinden dör ut vid soluppgången och vi startar motorn då vi behöver ladda batterierna (-210 Ah). Ringer och får kontakt med både Anna E som ska kolla vädret och återkomma med SMS och med Christer som ska lägga ut en rapport på bloggen.

Kommade 24 timmar svag västlig vind. Mäktigt högtryck på gång över hela Atlanten. Inget lågtryck i sikte. Innebär ostliga vindar över stort område nästa vecka. Fortsätta 30 grader? Eller kanske 90 grader [rakt åt öster] så kan ni segla norröver när ostvinden kommer.” (vi har skrivit ut förkortningarna).

Tack Anna – jätteskönt att veta!

Vi väljer att gå rakt öster ut. Inte 90 grader hela tiden då det gäller att anpassa sig till dyningen, på vissa kurser slingrar sig båten så att ”lutmätaren” hela tiden slår i botten. Byter mellan segling och motorgång under dagen. Dåligt med vind och dyning sliter hårt på segel, båt och besättning.

Pastarester från gårdagen blir en makaronilåda till lunch, till det sallad på vitkål, äpple och mandarinklyftor och rosépeppar. Vitkål håller sig länge om man tar den blad för blad. Tomatsallad och grova mackor till middag. En tomat kvar nu, sista avokadon fick slängas.

Vid hinkduschen tvättade jag/Mats för andra gången bort sjösjukeplåster, bestämmer mig för att testa att inte sätt på något nytt.

Sjätte dygnet gör vi 87 NM, totalt 527 NM

Position 24° 32’N 58°50’V

Dag 7, söndag den 15 maj

Vi ringer upp Bo på s/y Lorna och skickar en hälsning och vår position som han förmedlar till det skandinaviska nätet. Fler båtar ha bestämt sig att lämna Saint Marten under söndagen och vi får en hälsning via kortvågen.

Nytt SMS bekräftar att högtrycket med den ostliga vinden bör komma under måndagen! Hela förmiddagen väljer vi att ligga och driva. Hinkduschar och har det bra. Lunch på resterna av makaronilådan, puylinssallad med fransk senap samt marinerad christophine och morot.

Efter lunch startar vi motorn men ganska snart börjar det blåsa från nordost och vi  sätter alla segel. Under eftermiddagen vrider vinden lite mer mot ost och vi kan redan nu (nästan) gå mot vår waypoint 300 NM ost om Bermuda. Till middag tomatsoppa och pizzastubbar (bake-off baguette som skärs i centimetertjocka skivor, bred på pesto, lägg på t ex stark korv eller parmaskinka och riven ost. 5-10 minuter i ugnen – gott och enkelt).

Bra segling hela natten, snart fullmåne.

Sjunde dygnet gör vi 77 NM, totalt 604 NM

Position 25° 39’N 58°26’V

Dag 8, måndag den 16 maj 2011

På kortvågsnätet på morgonen hör vi att flera båtar nu kommit iväg från Saint Marten. På något sätt känns det trevligt att ha ”sällskap” även om vi är ca 500 sjömil ifrån varandra.

Vinden ökar under morgonen, det är lite grått och kulet. Vi fryser och långbyxor och hela seglarstället åker på. När vi kollar termometern är det 24 grader…

Vi tar in två rev under förmiddagen vilket gör att vi seglar rakare och snabbare.

Gratäng på christophine, potatis och svamp samt tomatsallad på den sista tomaten till lunch.

Vi slår ut det ena revet och farten ökar igen – man borde reva oftare!

Flera trevliga SMS trillar in på satellittelefonen. Fick bland annat en fråga om vi vill hålla ett föredrag om vår segling i höst. På fyratimmars vakt under natten hinner man i huvudet både hålla ett föredrag och se bilderna framför sig.

Åttonde dygnet gör vi 112 NM, totalt 716 NM

Position 27° 19’N 58° 07’V

Dag 9, tisdag den 17 maj

Mulet med squalls som jagar runt oss, lite regn och högre sjö. Vi har tagit två rev i storen och rullar också in genuan till andra revmärket men behåller focken.

Sen lunch stekt kött med gratängrester och sallad

Mats trött och kanske febrig under kvällen men bättre till natten.

Har vi fått stopp i toatanken eller är det bara mätaren som krånglar och lyser rött fast vi öppnat kranen och tömt flera gånger?

Rapportera position mm till Christer. Får flera SMS, bl a från en växande mage!

Nionde dygnet gör vi 132 NM, totalt 848 NM

Position 29° 25’N 57° 45’V

Dag 10, onsdag den 18 maj

Pratar med Anna E på morgonen. Vi är fortfarande i högtrycket där av den stabila ostliga vinden. Till kommande helg kan ett lågtryck skapas vid Bermuda, Anna följer hur det utvecklas. Vi hör många båtar på kortvågen på morgonen och för in de två närmaste båtarna; Atinello och Kanas positioner i vår plotter. Mer info om vädret kommer på SMS från Lasse. Vi hoppas vinden snart börjar vrida lite mot syd så vi kan styra mot nordost och Azorerna.

Nu kunde vi inte fortsätta titta på den ilsket röda dioden som visade att toatanken är (mer än) ¾ full. Efter att ha röjt i sittbrunnen öppnar vi försiktigt övre locket på tanken. Det är fullt men inte överfullt. Tanken är så smart konstruerad att öppning ner i sjön sitter rakt under det övre hålet, med skaftet till en håv letar vi upp ”förstoppning” och lyckas hacka oss igenom proppen – slurp! Nu är lampan åter på blått = tom tank.

Amerikanska pannkakor med lönnsirap till lunch och blandade rester till middag.

Tionde dygnet gör vi 106 NM, totalt 954 NM

Position 31° 07’N 56° 55’V

Dag 11, torsdag den 19 maj

Större delen av dagen sov vi bort i omgångar, vi känner oss lite slitna av att aldrig få sova mer än tre och en halv timma i sträck. Men en hink kallt och fräscht atlantvatten över huvudet piggar upp! Vi ser portugisiska örlogsmän, det är dödliga maneter som har ett ”segel”.

Besök under båten? Ekolodet klarar att mäta djupet ungefär till 80-100 meter. När vi lämnat Saint Marten kom vi strax ut på den djupaste delen av Atlanten – 7000 meter vatten under kölen. Som vid så många havsseglingar tidigare händer det dock att t ex delfiner simmar under båten och får ekolodet att helt plötsligt visa t ex 8 meters djup. Där fastnar instrumentet till nästa gång någon/något passerar eller vi kommer in på grundare vatten. Den här gången var det lite annorlunda. Djupsiffrorna varierade mellan 3 och 10 meter i över en kvart, men inga delfiner syntes till. Den troligaste förklaringen var att det var en val som följde med oss. Det hade varit läckert om den hade kommit upp och visat sig, men mindre trevligt om den hade passat på klia sig rygg mot vår köl, något vi läst har hänt andra båtar. Snabba båtar kan även råka köra på sovande valar, i vårt sjökort står det att man inte bör åka fortare än 12 knop i Gibraltarsund med tanke på valarna.

Bondomelett till lunch och bulgarisk linssoppa till middag

Elfte dygnet gör vi 92 NM, totalt 1046 NM

Position 32° 24’N 56° 39’V

Dag 12, fredag den 20 maj

Det har varit svårt att höra det skandinaviska nätet de två senaste dagarna. Nyss ringde Bo från s/y Lorna som tog vår position och förmedlade den till de andra på nätet. De andra båtar har det tydligen som vi; nordlig kurs och svag vind, alla väntar på den syd, sydostliga vinden som snart ska komma.

Rårakor med bacon och lingonsylt till lunch. Paj med spenat, feta och oliver till middag.

Tolfte dygnet gör vi 101 NM, totalt 1147 NM

Position 32° 52’N 55° 00’V

Dag 13, lördag den 21 maj

Vid soluppgången dör den ostliga vinden ut helt. Havet blir helt blankt. På nätet klockan åtta hör vi (bland allt brus och störningar) att de talar om ett lågtryck som ska passera på måndag-tisdag. Sakta börjar vinden komma tillbaka och nu från sydost – precis som Anna E har förutspått i det senaste SMS:et. Vid tiotiden hissar via alla segel och kan sakta segla direkt mot målet.

Det är nästan en vecka sedan vi såg någon annan båt i verkligheten, på AIS:en har några passerat men på så långt håll att de varit bortom horisonten. Nu har vi samtidigt två stora fartyg i närheten, en på var sida. Mats ropar upp den som kommer närmast oss (2 NM) och frågar om de tar emot någon information från vår AIS, och ja, de ser oss, inte vårt namn i klartext men väl vårt MMSI-nummer. Jätteskönt att veta att vi både ser och syns med hjälp av AIS:en!

Sol och nästan inga vågor. Vi tvättar, bakar bröd solar och myser ute på däck. Till lunch ”ny” soppa gjord på rester av linssoppan, till middag Kakaokryddad tomatsås till svarta bönor och ris samt bacon.

Trettonde dygnet gör vi 83 NM, totalt 1230 NM

Position 33° 08’N 53° 20’V

Dag 14, söndag den 22 maj

Halvvägs!

På eftermiddagen mulnar det och squallsen kommer allt tätare. Vi vet genom vår ”vädertjänst” att det ska vara lågtryck måndag-tisdag. Som förberedelse lagar vi en gryta som ska räcka till flera måltider.

Tonfiskröra på macka till lunch. Lunch grytan till middag.

Jobbig natt med vindar upp till 30 knop (15 m/sek).

Fjortonde dygnet gör vi 124 NM, totalt 1354 NM

Position 33° 24’N 50° 32’V

Dag 15, måndag den 23 maj

Mycket vind (20 -35 knop men upp till 40 i byarna) och vågor hela dagen, blött och jobbigt. Vi ser inte fram mot natten, har två rev i storen, ingen genua men lilla förseglet. Flera stora båtar passerar, men ingen nära oss. Vi har inte ställt om klockorna än så det ljusnar vid fyra på morgonen. Vinden har nu vridit över mot ost och vågorna följer förstås med vilket gör att vi har svårt att hålla önskad kurs mot Azorerna utan tvingas nu att gå på en allt mer nordlig kurs.

Det värsta som skulle kunna hända vore om någon föll över bord. På några sekunder är man försvunnen i vågorna och att hinna vända båten tar lång tid om det överhuvudtaget går. När man bara är två ombord tillbringar man nästan all tid ensam i sittbrunnen. För att den som är nere i båten ska kunna koppla av och vara trygg har vi följande regler: Vi har alltid flytväst eller livsele på och sitter alltid fastspända med livlinor till fastsvetsade kraftiga öglor. Vi går aldrig upp på däck om inte både är ute. Längs däck, på båda sidor har vi band som går från för till akter. Till dessa har vi särskilda livlinor som alltid är kopplade och som når in i sittbrunnen. Man byter alltså från den vanliga livlinan redan i sittbrunnen och är kopplad innan man kliver ut på däck. Runt själva överbyggnaden har vi ett ytterligare säkerhetsband att koppla sig i och att hålla i. Överhuvudtaget finns det många och bra placerade grepp både ute och inne att hålla sig i. Behöver man verkligen vara fastspänd hela tiden? Kanske inte, men för att kunna sova lugnt på fripassen har vi valt den här nivån.

Till lunch mackor, grytan till middag, nu med lite ny smak.

Femtonde dygnet gör vi 120 NM, totalt 1474 NM

Position 34° 52’N 49° 17’V

Dag 16, tisdag den 24 maj

Det klarnar sakta upp. Vinden minskar men är väldigt byig. Vi är trötta efter de senaste dagarnas lågtryck och sover hela frivakterna.

På kvällen dyker det upp en tankbåt på AIS:en. Vi ligger exakt på kollisionskurs och de når oss om en timme. Ännu ser vi inte lanternorna. Vi seglar NNO och så högt mot vinden vi kan, om vi faller av skulle vi kunna hinna korsa precis framför tankern – inget bra alternativ. Från AIS:en har vi namnet på tankern och ropar upp den på radion. De svarar direkt. Vi föreslår att de svänger lite mot norr så vi kommer att passera bakom dem. Visst, efter att ha dubbelkollat att vi förstått varandra ser vi på skärmen hur symbolen för de tiotusentals tonen tankbåt sakta vrider 10 grader mot norr, en halvtimme senare glider deras lanternor genom mörkret på vår babordssida och vi passerar bakom dem på drygt en sjömils avstånd. Strax efter kommer nästa tanker från andra hållet men även den kommer på kollisionskurs. Kanske har den hört vår tidigare radiokommunikation för den går också en 10 graders båge runt oss. Resten av natten blir lugn även om det fortfarande är ganska höga och bråkiga vågor.

Lunch Pasta Carbonara, ingen middag.

Sextonde dygnet gör vi 76 NM, totalt 1550 NM

Position 36° 01’N 48° 15’V

Dag 17, onsdag den 25 maj

Det börjar klarna upp, konstigt nog från nordväst samtidigt som det fortsätter med vind och vågor från ostsydost.

Middag korv och mos till middag ingen lunch

Sjuttonde dygnet gör vi 110 NM, totalt 1660 NM

Position 37° 27’N 47° 16’V

Dag 18, torsdag den 26 maj

Får SMS om att ostvinden kommer att hålla i sig flera dagar. Ev borde vi gå söderut för att inte komma in i högtryckets svagvindsområde men vågorna är allt för stora för att vi ska kunna byta kurs, båten skulle bara stå och stampa, kanske skulle vi kunna segla tillbaka i vårt eget spår – men till vad nytta? Vi beslutar oss för att fortsätta norrut, vi lyckas ändå hålla upp till 30 grader åt ost. När vinden och ffa vågorna avtar får vi bestämma oss om vi ska gå för motor mot målet eller segla söderut.

Lunch omelett med potatis, majs och gröna bönor. Ingen middag

Artonde dygnet gör vi 123 NM, totalt 1783 NM

Position 38° 54’N 46° 09’V

Dag 19, fredag den 27 maj

Under en så här lång segling gäller det att ta hand om soporna på ett smart (och miljövänligt) sätt. Så här gör vi: Allt organiskt avfall, som potatisskal, hushållspapper och ev. matrester (blir inte mycket) går direkt i sjön. Alla förpackningar av glas, plåt, plast diskas och torkas och samlas tillsammans med pappersförpackningarna i en stor sopsäck – allt är rent så det luktar inget. Kvar är bara mjukplast som går i soppåsen, på fyra veckor var det bara tre små påsar som knappt vägde något. Alltså precis som ni väl gör hemma förutom att vi slänger det organiska i sjön istället för att kompostera – eller hur?

Middag/lunch: gryta på kokosmjölk med bl a kikärtor burkkyckling och grönsaker.

Nittonde dygnet gör vi 110 NM, totalt 1893 NM

Position 40° 00’N 44° 13’V

Dag 20, lördag den 28 maj

Under natten minskar vinden och vid halv fyra rullar vi in genuan och focken och startar motorn. Vågorna har lagt sig och det är varmt och soligt i sittbrunnen. Eftersom motorn går så passar vi på att koppla in varmvattenberedaren och tar varsin dusch. Detta är faktiskt den första varmvattensduschen sedan augusti förra året när vi var inne i marinan i St George’s! Rena kläder och rena lakan mot hud och hår utan salt – en nästan overklig känsla.

Från åtta och fram till lunch får vi åter lite vind från OSO så vi kan segla mot nordost men sedan blir det motorgång igen. Vi är redan norr om Azorerna och vill inte komma längre norrut. Nu går vi för motor mot sydost och enligt väder-SMS borde vi få vind så vi kan segla mot målet senast måndag.

Rester av grytan till lunch och mackor till middag.

Tjugonde dygnet gör vi 107 NM, totalt 2000 NM

Position 39° 41’N 42° 21’V

Dag 21, söndag den 29 maj

Motorgång hela dygnet.

Kikärter stekta i indiska kryddor. Amerikanska pannkakor med kaviar och crème fraiche samt lönnsirap. (Jag skrev först rom istället för kaviar men det missförstås säkert av alla Västindienfarare. Vi har föresten en helt ”vit” segling – säkert hälsosamt efter den alkoholkultur som råder i Karibien).

Tjugoförsta dygnet gör vi 120 NM, totalt 2120 NM

Position 39° 27’N 39° 58’V

Dag 22, måndag den 30 maj

Vid fem på eftermiddagen (vi har inte ställt om klockorna sedan vi lämnade Saint Marten så egentligen är den nog åtta) så kommer den efterlängtade vinden igång och börjar så sakta vrida från ost till sydost och vidare till sydsydost. De första timmarna varierar vinden en del men havet är fortfarande helt platt och båten glider fram helt ljudlöst – otroligt skönt efter många timmar med motorljud. Under natten ökar vinden till 10-15 knop och vi får några squalls. Solen går upp och vi seglar med cirka fem knop rakt mot målet. Då vi väntar ganska starka vindar, upp till 30 knop från onsdag vore det skönt om vi kunde hålla lite syd om målet. Men på hela denna segling har vi antingen gått precis så högt i vind vi kunnat (dikt bidevind) eller gått för motor, inte en timme med slör eller läns.

Bondomelett till kombinerad lunch och middag.

Tjugoandra dygnet gör vi 104 NM, totalt 2224 NM

Position 39° 17’N 37° 49’V

Dag 23, tisdag den 31 maj

Fortsatt sydsydostlig vind, vi seglar cirka 100 grader. De blåser ungefär 15 knop. Eftersom vi vet att vinden kommer vrida tillbaka till mer ostlig och öka om några dagar försöker vi hålla så sydlig kurs som möjligt och ändå behålla hyfsad fart.

Rösti med korv blir dagens varma mat. Potatis och lök har hållit sig mycket bra.

Tjugotredje dygnet gör vi 102 NM, totalt 2326 NM

Position 39° 00’N 35° 40’V

Dag 24, onsdag den 1 juni

Vinden ökar till cirka 20 knop, men vi klarar att gå mot målet i fem knops fart. Vår längtan till land börjar nu bli riktigt akut och det som håller modet uppe är alla trevliga SMS till satelittelefonen – tack ska ni ha!

Tjugofjärde dygnet gör vi 105 NM, totalt 2431 NM

Position 38° 31’N 33° 20’V

Dag 25, torsdag den 2 juni

Under förmiddagen fortsatt rätt kurs, men under eftermiddagen ökar vinden till 30 knop och vi kan inte hålla mot målet längre utan följer med vinden norrut. Vi seglar nu med bottenrevad stor och fock. Vi gör god fart norrut vilket i alla fall delfinerna, som ystert dansar omkring oss, förmår att uppskatta.

Tjugofemte dygnet gör vi 112 NM, totalt 2543 NM

Position 39° 37’N 31° 27’V

Dag 26, fredag den 3 juni

Nu blåser det 20-40 knop med 50 knop i byarna. Vi bara åker med norrut, handstyr och försöker klara de ökande vågorna. Vi trodde det skulle vara lite tillfälligt men nu är det inte kul. Sedan igår kväll har vi gått över till tvåtimmarspass vid rodret. Resten av tiden tillbringar vi i soffan i salongen – det gungar för mycket för att kunna ligga i förpiken. I mörkret på natten smäller det till på fördäck och fockskotet rappar iväg. Babords skot har nötts av då det legat an mot ett av vanten. Vi lyckas i alla fall få in focken utan större besvär och seglar nu på enbart bottenrevad stor i fem sex knop vilket är mer än vi är intresserade av just nu då vi hela tiden kommer längre från målet. Vi försöker dreja bi så gott det går, och som ni kan se blir dygnsdistansen ganska kort. Nudelsoppan till middag har väl sällan smakat så gott, annars blir det mest nötter och torkad frukt de här dagarna.

Tjugosjätte dygnet gör vi 62 NM, totalt 2605 NM

Position 40° 43’N 31° 24’V

Dag 27, lördag den 4 juni

Vinden minskar efterhand. Den kraftiga vinden har fört oss 150 Nm norr om Flores. På förmiddagen provar vi att segla tillbaka men den kurs vi kan hålla, i de fortfarande mäktiga vågorna, är mot Västindien och det känns inte aktuellt just nu. Senare, efter lunch startar vi motorn och motorseglar rakt söderut. Autopiloten styr men under natten får vi ett elfel som gör att vi får handstyra igen.

Tjugosjunde dygnet gör vi 75 NM, totalt 2680 NM

Position 39° 46’N 31° 27’V

Dag 28, söndag den 5 juni

Tidigt på morgonen kan vi gå över till segling och vi ser snart Corvo, en liten vulkanö norr om Flores. Fler och fler sjöfåglar rör sig runt båten och snart ser vi också norra delen av Flores. För att hinna runt ön innan kvällen seglar vi på så snabbt det går och bakom ön där vinden avtar får vi hjälpa till med motorn. En timme före skymningen ankrar vi upp innanför vågbrytaren. Det har byggts en marina längst in i viken men den är helt ny och finns därför varken med i våra pilotböcker eller sjökort. Utanför i viken ligger bara fem andra båtar så det är gott om plats för oss.

Här finns både Internet och mobilteckning så vi kan berätta att vi är framme. Sedan öppnar vi varsin öl (första på fyra veckor) och plockar fram lite mat – vi har klarat det!

Tack till Christer som hållit bloggen igång, Anna E och Lasse som gett oss väderinformation och alla ni andra för SMS:en!

Tjugoåttonde dygnet gör vi 40 NM, totalt 2720 NM

Position 39° 23’N 31° 10’V