Nu med bilder!

Jaha då har vi seglat över Atlanten. Var det inte svårare? Visst, det har tagit drygt tre veckor utan att se land (det är inte alls jobbigt), vi har bara sett några få båtar och alla på långt håll. Nej det som har varit jobbigt är att hela tiden hålla i sig själv och samtidigt alla saker man tar fram. Det är aldrig lugnt på havet, det gungar hela tiden. Vågor och långa dyningar ökar och minskar och kommer från lite olika håll. Ibland blir man galen på allt som faller i golvet eller på ljuden av porslin och andra saker som åker fram och tillbaka hela nätterna. Sjösjuka? Inte mycket, Örjan påverkas inte alls och vi andra har bara haft någon enstaka känning. Ingela och jag börjar varje översegling med ett Scopoderm-plåster bakom örat för att vänja oss.

Efter en första vecka med ovanligt bra vind ner mot Kap Verde har vi sedan haft ok eller för lite vind. Vi har bara behövt reva storseglet två gånger. Då våra medseglare har familjemedlemmar som väntar på Barbados har det gjort att vi fått gå en hel del för motor vilket är trist men vi har ju en tyst och fin motor och stor dieseltank…

För varje dag har jag skrivit vad vi ätit – varför det? På havet blir måltiderna extra viktiga, trots det läser man om båtar där de antingen bara äter trist burkmat och liknande som de har med sig från Sverige eller de som äter frystorkat som om det vore en fjällvandring. Men vi har satsat på att laga god mat varje dag, bakat och groddat. Nu har vi bättre kolla på vad som håller bäst inför nästa långa segling. Mycket mat har vi kvar. Dels för att man måste proviantera för en till två extra veckor och dels för att vi äter mindre nu än när det var kallare, framför allt på nattpassen.

Nu är vi lite stolta och alltså en av de ca 1 200 båtarna som tar vägen över Atlanten varje år – om vi skulle vilja göra om det? Gärna! Men först några månader i Västindien!

————————————————————-

Dag 1, första december

Vi kom i väg vid 10-tiden efter att ha sjöstuvat det sista, fyllt på vatten, tankat och checkat ut.

Lite pirriga var vi nog men efter ett antal SMS och sista chansen att gå på toa på land gled vi ut ur hamnen. Att vi är riktiga långseglare syns på vår bananstock som gungar i sittbrunnen!

Seglen hissade vi redan i yttre hamnen för att slippa vågorna längre ut. Hela dagen och till efter midnatt på morgon blåste det mer än vad väderfilerna på grip.us sa. Innan det mörknade tog vi in två rev på storen.

I genomsnitt går det sex-sju knop i rätt höga vågor, ibland slår vågorna in över fören och några gånger även över aktern, maxfart var 11,5 knop! Plötsligt går larmet för vatten i kölsvinet. Ett par liter vatten far fram och tillbaka med båtens gungningar. Det verkar inte bli mer vatten men var kommer det ifrån? Har gråvatten tanken blivit överfull? Har någon slang spruckit? Till slut visare det sig bara vara att vi fyllt vattentanken så full att några liter har letat sig ut via avluftningen.

Vid 03 på morgonen slår vi ut reven i storen, spirar genuan och rullar ut focken som vi skotar rakt mot masten. Att skota focken mot masten på plattläns är ett av många bra tips vi fått från Lindisfarne som nu nått till Tasmanien på sin jorden-runt segling.

Lunch: Grönsaksgryta. Middag: Chorizo, potatis och tomatsallad.

Dag 2

Mindre vind, spirad genua och straffad stor gör att båten går lugnare. Men trots det välter och trillar saker, matlagning tar tid.

Lunch: Bondomelett och pastasallad. Middag: indiskt kryddade köttbullar med kokt potatis. Stekta bananer med rom och vispgrädde till efterrätt

Dag 3

Idag har det hänt mycket. På förmiddagen åkte helt plötsligt vår teleskopiska spirbom (som håller ut genuan) in ett hack. Tydligen klarar inte stoppknapparna att hålla emot när båten rullar så här mycket. Innan vi hann koppla bort bommen och ta in genuan så snurrade seglet sig runt förstaget som ett timglas och skada bildas. När vi fått ner seglet har det spruckit i bakkanten men som tur var bara i sömmarna. Skadan syddes och limmades över med en bit gammalt segel. Så nu seglar vi för stor och fock och det går nästan lika fort.

Senare på eftermiddagen märkte vi att batterierna blir mer och mer urladdade. Efter felsökning insåg vi att vår vattengenerator, Duogen inte laddar – men varför? Inga fel hittas på kablar eller säkringar. När vi tar upp den ur vattnet snurrar den som den ska, en gång tidigare har det ju hänt att vi fått in en lina i propellern som stoppat den. Nu har en bult som håller ihop axeln med propellern försvunnit så vridningen förs inte vidare till själva generatorn. Någon tillräckligt lång M5 bult kan vi inte hitta ombord men en gammal vantskruv till en jolle sågar Örjan itu och den passar perfekt.

Bananerna blir nu snabbt mogna och är ständiga mellanmål. På långt håll såg vi idag en segelbåt.

Det är för kallt! Även om termometern visar runt 20° så måste man ha flera lager kläder för att inte bli kall på nattpassen. Fullmånen lyser upp våra första nätter. Vi kör nu tretimmarspass mellan klockan 18 på kvällen till 09 på morgonen. Dagarna tar vi som de kommer. Att bara behöva gå upp en gång per natt är en jätteskillnad mot tidigare överseglingar.

Lunch: stekt bröd och ägg. Middag: köttgryta

Dag 4

På förmiddagen såg vi vår första sköldpadda flyta förbi båten! Nu har vi sytt färdigt seglet med dess nya förstärkningar över skadan. I spirbommen har vi borrat ett hål rakt igenom båda rören och sågat av en gängad stång som vi sedan skruvat fast så att bommen inte ska kunna skjutas ihop igen. För att inte överbelasta spirbommen har vi nu delvis revat genuan.

På eftermiddagen blev det en hink-dusch på däck – skönt!

Val! Nyss ropade Örjan till. En stor grå låda – först trodde han det var en container men när den började blåsa ut vatten rakt upp och vända sig mot oss var det klart, en ganska stor val! Bara tio meter om styrbord som närmast.

Lunch: rester av grytan och en stor perfekt avocado. Middag: kycklinggryta med kokosmjölk och cous-cous. Stekta bananer med rom och vispgrädde till efterrätt (igen!).

Dag 5

Flygfisk upphittad på fördäck. En båt utan AIS vid horisonten på morgonen. Sol hela dagen.

Vinden har vridit mer mot ost och avtagit. Strax innan det mörknar bestämmer vi oss för att gå över från läns till slör genom att styra lite mot söder och mot vår waypoint. Spribommen tas ner och vi får en jämnare och snabbare gång. Jag måste säga att vårt Monitor vindroder, som vi nu döpt till Vickan, är fantastiskt, utan att dra någon ström styr den oss mjukt och stadigt dit vi vill. Vi skulle inte klara att hålla kursen så väl ens i några minuter.

Nybakade scones till frukost. Lunch: avokadosallad. Middag: vi hade inte någon köttfärs kvar som vi trodde så det blev pasta med pesto och parmesan. Stekta bananer med rom och vispgrädde till efterrätt (snart är bananerna slut…).

Dag 6

På förmiddagen sätter vi åter spirbommen och justerar kursen mer mot väster. Görel plockade fram fiskespöt och rullen hon haft med från Sverige – kanske blir det fisk till middag? Mitt i lunchen kom delfinerna. Först några stycken, sen fler, och till slut drygt tio stycken som lekte runt vår för.

Det börjar bli varmare på nätterna, ca 23° mot 20° i början, ändå behöver man klä på sig flera lager eller vira in sig i flisflit för att inte bli kall på nattpassen.

Lunch: Paj med grönsaker och torkad skinka (vi har köpt en hel torkad skinka på 7 kg!) samt pastasallad på resterna från i går. Middag grönsakssoppa. Stekta bananer med rom och riven choklad till efterrätt (nu är bananerna slut!).

Dag 7

Nu är vi nere i höjd med vår waypoint norr om Kap Verde, så vår kurs ska nu vara mer västlig än sydlig. Vinden är stabil på ca 10 m/sek men strömmen är hela tiden emot med 0,5-1,5 knop fast det borde vara med oss lika mycket – en skillnad på mellan 1 och 3 knop!

Schacklet till dirken på bommen hade gängat upp sig och lossnat, det drog med sig blixtlåset till stackpacken (överdraget till storseglet) vars sömmar revs upp en halvmeter på varje sida – när något pajar går det fort.

Vi bestämde oss för att idag flytta tillbaka klockan två timmar då morgonljuset kommer allt senare. Det gjorde att det blev en riktigt lång dag idag.

Bakat lingonbröd på förmiddagen och citronsockerkaka på eftermiddagen.

Lunch: mackor. Middag: Italiensk soppa med parmesan.

Dag 8

På förmiddagen fick Görel napp, en guldmakrill på drygt ett halvkilo. Fantastiskt vackert guldskimrande – ingen tvekan om vad det var. Örjan skar snabbt fram två fina filéer. Idag tog vi fram spolslangen ur ankarboxen, det blev ett enklare sätt att duscha än att hinka upp vatten. När vi seglar 6-7 knop blir hinken så tung att den är svår att få upp.

Innan solen gick ner hade vinden ökat och mörka moln byggde upp bakom oss. Vi testade att rulla in genuan utan att ta bort spirbomen. Vi tog också två rev på storen.

Vinden ökade mer och vi var glada att vi minskat segelytan. Men det blev en hemskt stökig natt. Konstiga vågor fick båten att rulla extremt, knappt någon sömn, bara ligga och hålla i sig. Allt slamrar och skakar. Det blev aldrig något regn, men jag såg tre-fyra ”tussar” på radarn som for runt oss i hög fart – squalls. Vi är tröttare på morgonen än när vi gick och lade oss.

Lunch: stekt guldmakrill, omelett och bönsallad. Middag: potatisgratäng och torkat kött

Dag 9

Görel hinner få napp redan på morgonpasset, en större guldmakrill än igår. Vi hittar en pytteliten flygfisk på däck som vi lägger i burken med formalin som vi fick av Erik på Riksmuseet. Vi ser hela tiden flygfisk som blixtsnabbt far fram över vattnet och in i vågorna. Varmaste dagen hittills, 29 grader i sittbrunnen, vi duschar, vilar och läser under dagen. På eftermiddagen får Görel ytterligare en guldmakrill. Strax före skymningen ser vi en segelbåt 5 NM framför oss.

Lunch: gröt med perfekt mogen mango. Middag: fisksoppa på guldmakrill, aioli och bröd. Chokladmousse med vispgrädde till efterrätt.

Dag 10

Vaknar av att Görel fått napp igen. Men efter en lång kamp när den stora guldmakrillen närmar sig båten går linan av och fisk, drag och tafs försvinner – men stor var den. Vinden dör ut och till slut får vi starta motorn för första gången sedan Gran Canaria. Vi passar på att ladda olika elprylar, att värma varmvattenberedaren och frosta av kylen. Mitt på dagen ser vi en eller kanske två valar rakt framför båten. Nu duschar vi varje dag, antingen med hink eller med slangen från spolpumpen. Efter middagen kom vinden tillbaka och vi kunde sätta segel igen. Mycket vacker solnedgång.

Lunch: Ratatouille, torkad korv och rester. Middag: Gazpacho, vitlöksbröd, potatismos med svamp och brännvinsost samt torkad skinka.

Dag 11

Dålig vind, motorgång, på eftermiddagen fick vi se att nedre svirveln på rullbeslaget på genuan inte följde med som det ska. Direkt insåg vi att det troligen var samma fel som i våras på Västkusten och som vi kunde fixa först i Norge då vi fått nya delar. Vad som hänt var att en liten skruv inne i svirveln lossnat och fastnat någonstans bland kullagren. Det är en helt värdelös konstruktion på denna NEMO-rulle. Skruven har bara ca tre gängor och sitter i tunn aluminium. Nu vet vi vad vi måste göra, seglet tas ner, svirveln demonteras och skruven sättas tillbaka. Svårigheten är att svirveln innehåller 44 små lösa kullagerkulor av plast som vill åka i sjön – och vi har inte en enda i reserv…

Vi gjorde en kant av tape för att försöka fånga upp kulor på rymmen, sedan plockade jag försiktigt ut en kula i taget. Det var som vi trodde, den lilla skruven hade lossnat och fastnat på tvären mellan de olika kullagren. Denna gång säkrade vi skruven med eltape. Ännu försiktigare petade jag tillbaka kula för kula – tänk på att vågor och dyning fick båtens för att gunga upp och ner kanske två meter hela tiden – det gick! Inte en kula förlorad till havet! Att få upp seglet igen var kämpigt i den tilltagande vinden.

Under natten dog vinden ut och motorn startades vid tre-tiden.

Lunch: Stellas kryddris och torkad korv. Middag: Pasta och pesto. Inlagda päron med ingefära till efterrätt. Brödet fyllt med feta, oliver och soltorkade tomater som var tänkt till middagen blev klart först sent på kvällen men smakade gott.

Dag 12

På morgonen ser vi våra första squalls, dvs lokal regn och åskmoln. De kommer bakom oss i två, tre grupper. Med hjälp av radarn kan vi tydligt följa dem. Vi svänger först söderut och sedan nordväst för att försöka komma undan dem vilket lyckas, vi får bara några droppar regn och vinden blev inte mer än 20 knop vilket gav riktigt bra segling ett tag. Kanske skulle vi sökt upp dem istället? Nu är allt kladdigt av salt, mantåget är fullt av saltflingor och droppar av stark ”saltlake” hänger här och där.

Vid lunchtid ser vi den första båten på ett antal dagar. En 50 meter lång fritidsbåt, passerade oss på några sjömil i tolv knop. Jag försökte ropa upp dem på VHF:en och fråga om aktuellt väder men vi hörde konstigt nog nästan bara skrap.

Bildvisning i sittbrunnen efter middagen gjorde att vi alla satt uppe till halvnio – en ovanligt sen kväll!

Lunch: Frittata med blandsvamp och dubbelpanerad guldmakrill på knäckebröd. Middag: Paté, pastasallad, bröd och goda ostar.

Dag 13, lucia

Luciamorgonen började vi med risgrynsgröt. Sedan fick vi ta tag i att byta ut ena genuaskotet. I går trädde vi om skotet för att kunna skjuta skotpunkten mer föröver vad vi inte såg var att då kom skotet att slita mot en liten skruv som håller fast ett beslag på mantåget. På ett knappt dygn har skotet nästan nötts av. Allt slitage går så otroligt fort när man seglar dygnet runt. Genuan är så högt skuren att jag fick klättra upp i några meter i masten för att nå att knyta i ett nytt skot.

Lunch: Soppa på röda linser, quinoa och morot. Middag tunnbrödsrulle med varmkorv. Efter middagen blev det glögg och pepparkakor!

Dag 14

Knappt någon vind alls, dvs fortsatt motorgång. En långsam dag. Dagens skada var att schackeln som håller seglet mot beslaget längst ut på bommen nästan ätit sig igenom metallen och sedan fallit av. Det fick seglet att åka in mot bommen och skada stackpacken.

Lunch: Rårakor med cremé fraich, Caviart (vego-kaviar) och lingonsylt. Humus på hårt bröd och kryddstekta kikärtor. Middag: Fransk löksoppa och nybakt bröd.

Dag 15

Två gäng delfiner besökte oss i dag. Annars ingen vind och motström, Ingela och jag sov bort stora delar av dagen. På kvällen såg vi Mannen som slutade röka.

Lunch: stekt ägg och macka. Middag: Vinbladsdolmar, squashgratin, kikärtssallad, grekisk sallad.

Dag 16

Regn till och från under förmiddagen. Vid lunchtid kommer äntligen vinden igång, sedan mattas den av under eftermiddagen för att åter öka vid middagen då vi seglar på i upp till 7 knop. Vid efterrätten kommer helt plötsligt en flygfisk farande tvärs över sittbrunnen, träffar vinschhandtaget och landar bredvid Örjan!

Lunch: mackor. Middag korvgryta. Mousse med riven choklad och ananas till efterrätt (ingen kunde känna vilken smak som pulvermousse skulle ha – kanske kaffe?).

Dag 17

Görel städade både kök och toa, jag tvättade. Fortfarande dåligt med vind.

Lunch: Mackor och stekt ägg. Middag: Vitkålswook med marierad tofu och ris. Till efterrätt savaräng på egen sockerkaka (vi har för många ägg och för mycket rom kvar!)

Dag 18

I dag flyttade vi tillbaka klockan ytterligare en timme.

Svag vind under dagen och kvällen men till natten kom äntligen vinden gång.

Nätterna har vi fortsatt delat upp i tretimmarspass. Har man passet klockan 18-21 har man även 06-09. Varje dag flyttar vi fram ett steg, så har man haft 21-24 har man 00-03 nästa natt. Med flera hundra radioprogram i iPoden går tre timmar oftast snabbt.

Lunch: Frittata med spenat och torkad korv. Middag: Pasta med korv och tomatsås.

Dag 19

Idag blev det dramatik. Jag hade slagit på spolpumpen för att ta en dusch men låg först ett tag i solen på fördäck. Precis när jag skulle ta fram slangen gick vattenlarmet från kölsvinet och allt var blött nere i ankarboxen. Vatten rann även på durken i förpiken! När vi öppnade luckorna i durken stod vattnet högt i alla facken. Spolpump och vattenintaget stängdes. Snabbt började vi länspumpa och ösa ut vattnet. Totalt uppåt tvåhundra liter var det nog. Orsaken visade sig vara att en slang lossnat mellan spolpumpen och en kran så pumpen stått och gått och då luckan till ankarboxen var stängd märkte jag inget trots att jag låg en meter från pumpen, så tjockt är stålet. Nu är allt som går urtorkat och skor, kläder mm hänger på tork uppe på däck.

Vi har i alla fall haft riktigt bra segling idag, äntligen.

Efter middagen såg vi en Monty Phyton-film och då gick hela mitt första nattpass.

Lunch: stekt ägg och mackor. Middag: Paté och pasta med tomatsås på rester samt den sista färska bifftomaten – stor och fantastiskt god! Fruktcocktail på burk.

Dag 20

Vattengeneratorn gick sönder igen och på samma ställe men nu var det själva axeln mellan propellern och generatorn som nöts av, förra gången var det bulten. Reparationen får vänta till vi är framme.

Lunch: mackor. Görel bakade kardemummabullar på eftermiddagen. Middag: pizza med korv, kronerskocka, majs mm och puylinser i dressing av fransk senap, kapris, ägg mm.

Dag 21

Vi närmar oss målet och pratar mer och mer om vad vi ska göra när vi kommer fram. Flera fåglar flyger förbi och tittar på oss.

Lunch: Bake-off bröd med kronärtskockscrème och gazpacho. Middag: gryta med grönsaker, korvar och salt fläsk. Efter det en cheesecake som vi bakat för att göra av med en hel ask Philadelphiaost.

Dag 22

Till frukostgröten tärnade vi upp det sista äpplet. På tomgång har motorn larmat för lågt oljetryck, dvs dags att fylla på olja. Samtidigt kollar vi vattennivå och spänningen på generatorremmen. En mer än 300 meter lång supertanker med kurs rakt mot oss girade i god tid – alltså syns vi med vår AIS-sändare och radarreflektorer.

Lunch: Frittata med spenat, potatis, paprika och majs. Torkad korv. Gazpacho. Middag: Feta med örter och oliver, färdiga små spanska tapas-spett av kyckling och fransk löksoppa. Brylé på pulver.

Dag 23

Land i sikte! Vid halv sju på morgonen började vi se Barbados ostkust. Under natten och hela dagen var det toppensegling på mellan fem och sju knop. Vi passerade sydkusten och fortsatte upp mot Bridgetown, huvudstad och faktiskt den enda riktiga staden i detta land. Utanför den stora hamnen där det låg fyra jättelika kryssningsfartyg tog vi ner seglen. Port Control gav ok för att köra in i hamnen för att besöka de olika myndigheterna. Tilläggningen i det strömmande vattnet längst inne i hamnen var det svåraste på hela resan, men mer om det i nästa brev. Nu ligger vi för ankar i Carlisle Bay LÄNK? i södra delen av stan och har just tagit ett julbad i det 27 gradiga vattnet!

Lunch: Omelett med stuvad blandsvamp och mackor.